Direktlänk till inlägg 11 maj 2014

Brachyterapi och Seedsterapi!

Av lotten67 - 11 maj 2014 10:18

Tänkte berätta lite om vad jag ska vara med om till veckan. Då går jag in i behandlingsvecka fyra och kommer att genomgå en ny form av behandling nämligen Brachyterapi. Detta innebär att jag,som det känns,tvångsintas på Onkologavdelning 85 på Örebro universitetssjukhus och där ska jag vistas till i vart fall onsdag kväll. Å där får jag inte använda mobiltelefon eller surfplatta,kommer ju bli skittråkigt:-( fast som vanligt, gilla läget och det viktigaste först å det vet vi nu att det viktigaste är JAG och mitt tillfrisknande.

Brachyterapi är en form av inre strålning där strålkällan placeras inne i kroppen,i själva tumören. Seedsterapi pågår ju redan inne i djävulen, det är ju de där guldkornen som jag berättat om tidigare,det är oxå en form av strålning som pågår dygnet runt och jag märker inget av det och är inte radioaktiv på nåt sätt av seeden. När man genomgår brachyterapi placeras alltså nån slags applikationer i det område som ska behandlas. Man får naturligtvis bedövning och i det här fallet handlar det om ryggmärgsbedövning. Det är ju ytterligare nåt nytt jag ska utsättas för och den innebär ju att nederkroppen förlamas och jag kommer heller inte kunna kissa eller rättare sagt inte märka när jag är kissnödig! Så jag kommer som ni kanske förstår därför att få en urinkateter insatt under behandlingsdagen. Jo jo nu blir det två urinpåsar att släpa runt på! När läkarna har bedövat, lagt in applikationerna är det dax för röntgen där det kontrolleras att prylarna hamnat rätt och sen om jag förstod det rätt förbinds de små rören med en strålkälla under själva behandlingen. Behandlingstiden varierar förstås och kan ta allt från några minuter till några dygn. Jag kommer att få fyra behandlingar av inre strålning och det blir tisdag och onsdag denna vecka och om fjorton dagar ytterligare två behandlingar. Så som sagt nu håller vi tummar å tår att detta flyter smärtfritt och att djävulen får några ytterligare käftsmällar!

När jag ändå är inlagd är det preliminärt oxå tänkt att njurkatetern ska bytas ut! Hoppas på det så är ytterligare ett bekymmer borta. Har ju fortfarande lite inflammerat i ingångshålet till den och smörjer det röda febrilt. Hoppas iaf att stafylokockerna är död! Ja nu vet ni vad jag ska göra de närmaste dagarna.

Dessutom måste jag åka 07.00 imorgon bitti eftersom inskrivning på avd 85 ska vara klart senast klockan 12.00 om det är en planerad inläggning. Så idag måste jag njuta extra mycket av att vara hemma. Har tvättstugan på gång och sen bär det av till mor och far för matlagning och middag, det är ju söndag! Önskar er alla en skön söndag så ses vi väl under veckan med en rapport om sjukhusvistelsen som jag har framför mig/ Kram på er

 
 
Ingen bild

Annika P Å

11 maj 2014 10:41

Det kommer att bli tomt och fattas något halva veckan med andra ord..... Lycka till på "internatet" vännen-många tankar och kramar.

lotten67

11 maj 2014 19:14

Gumman! Du ska se att jag tar mig ut ur internatet snabbare än någon anar;-)pöss

 
Marléne

Marléne

11 maj 2014 10:58

Herregud,det låter helt otroligt vad läkarna kan hitta på!Men nu j-r måtte väl tumören få vad den tål.Kämpa på!kram

http://nattstad.se/marlenewestberg

lotten67

11 maj 2014 19:16

Jo du Marlene och dessutom får jag testa det de kommit på! Ja nu jäklar ska jag ge tumören ytterligare ett par käftsmällar;-) kram och kämpa på Du med.

 
Ingen bild

Rosita

11 maj 2014 12:25

Det är ju fantastiskt vika behandlingar det finns. Känns ju otroligt hoppfullt. Ha nu en riktigt fin söndag, Bossen ;-)

lotten67

11 maj 2014 19:17

Rosita,jag kan inte annat än hålla med! Jag är oxå hoppfull och tänker att både livet och behandlingsmetoder är fantastiskt. Jag har haft en skön å fin söndag;-) kramis

 
Eva Larsson

Eva Larsson

11 maj 2014 20:52

Lycka till Lotta ❤

http://Lotten67

lotten67

11 maj 2014 21:11

Tackar Eva! Kul att du fortsätter följa min blogg;-)kram på dig

 
Kringlan

Kringlan

11 maj 2014 22:15

Kram och lycka till!

http://karleksstigen.blogspot.se

lotten67

12 maj 2014 05:33

Tack för det! Kram

 
Ingen bild

Susanne

14 maj 2014 19:46

Jättetråkigt utan dina bloggrapporter! Funderar på hur du mår och hur allt går. Kram <3

lotten67

15 maj 2014 16:48

Hej! Ja men nu har jag äntligen vaknat till liv! Å snart kommer ett långt långt blogginlägg. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lotten67 - 12 april 2015 10:51


Så kom den då, den här känslan som jag bävat för. Något är uppenbarligen fel hos mig. Jag som känt eller faktiskt känner mig frisk. Kurvan avseende min fysik har pekat uppåt under rätt lång tid om jag får säga det själv. Har ju ägnat mig en del åt fy...

Av lotten67 - 10 januari 2015 13:05


Jajamän, nu är jag i hamn! Iallafall så nära jag kan vara i detta nu? Några av er kanske noterat eller lagt på minnet att besök på ÖUS skulle ske 7/1. Sagt och gjort,biljett bokades och klockan ställdes på 05.00 för att jag skulle ha god tid på mig ...

Av lotten67 - 31 december 2014 08:13


Det här året lider mot sitt slut,äntligen! Aldrig har väl ett år känts så långt....Ett år som inte blev som jag tänkt eller hoppats på. Ett år fullt av smärta,ångest,oro, väldigt mycket illamående dessutom. Men också fyllt av tro,hopp och glädje. Ald...

Av lotten67 - 13 december 2014 09:37


Av de orden möttes jag igår när jag gjorde ett besök på vårdcentralen. Det är ju inte så ofta jag behöver gå dit numera så det värmde fint att få lite bekräftelse på det jag tror mig känna själv. Jag mår rätt bra nu med. Kroppen fortsätter svara posi...

Av lotten67 - 30 november 2014 08:36

Joråsåatt....tiden fortsätter gå och jag hänger med! Sitter nu med adventsfrukost och kollar nyhetsmorgon Söndag. Det är även kattens dag idag, så det ska förstås firas. Mina fyrfotingar ska få räkor till middag, fint ska det va? Ute är det mörkt,lit...

Ovido - Quiz & Flashcards