Alla inlägg den 8 februari 2014

Av lotten67 - 8 februari 2014 23:45

 

Ja då så är rökavvänjningen igång. Fasiken, kommer inte bli lätt det här. Apropå att jag imorse oroade mig för att hamna i nåt beroendeträsk. Där är jag ju sen typ 30 år:-( och nu vet jag hur himla viktigt det är inför behandlingen och för hälsan övrigt oxå att ha friska celler. Lillemor säger att det finns bra preparat och jag tänker att jag försöker så gott jag kan, även om det är med små steg. Idag har jag rökt 12 cigaretter, tagit ett par snus, vilket ju inte smaka ett skit. Å så ett par piller på det. Funkar sådär men fortsätter imorgon. Kanske köper sån nikotinspray på måndag! Förutom att fokusera på rökningen har jag jag haft en lagom Dag. Pysslat lite hemma. Broder Fluff varit med mig, fixat mat, kollat på Mello och QX galan. Inte tänkt så mycket på det onda och svåra och jobbiga. Däremot fick jag vid middagstid ont och liksom kramp, då jag skulle ta värktabletterna, de tar jag ju typ var åttonde timme. Sagt och gjort, tog även en sån supp som det är morfin i, tror inte de är superstarka, men idag funkade de. Blev lite slö, sov lite sen kände jag mig lite knäpp;-) tyckte jag såg stingrockor i vardagsrummet och gapskrattade och tårarna sprutade samtidigt. Brorsan var ju här å såg lite brydd ut men det gick ju över efter en stund! Hm undra vad som hände i hjärnan!?! Ja Hur som helst det onda gick över och resten av kvällen smärtfri är mycket värt att ha kvalité. Nu snart krypa i säng, kolla tv och sen hoppas jag på sömn av godartad natur. Imorgon nya tag med rökningen, förbereda mig såväl mentalt som praktiskt inför resan t Örebro på måndag morgon. Så suss Gott ni med hörs vi förhoppningsvis imorgon/ Kram

Av lotten67 - 8 februari 2014 09:56

God förmiddag! Somnade nog även om det blev sent inatt. Jag är förvisso en nattuggla och gillar ju att vara uppe sent men som jag skrivit tidigare är sömn än viktigare nu. Hur som helst känner mig lite vilsen idag. Nu funderar jag på det här med mediciner. Jag har ju inte ätit några mediciner förutom receptfria läkemedel i samband m förkylning o sånt. Nu har jag typ flera olika askar, det är inget som botar förstås! Handlar om smärtlindring. Men jag är rädd att hamna i nåt beroendeträsk....fast jag vet mycket väl att det blir jag ju inte över en dag. Testade en sån supp igår som ska vara kramplösande och lindrar muskelsmärta. Jag läser liksom FASS och läkemedelsboken innan jag tar något. Fokus brukar ligga på biverkningarna....ibland är jag ju knäpp. Jag har oxå förstått att det är viktigt att vara smärtfri, smärta tar ju än mer energi och den behöver jag till annat i denna situation. Å att kliva upp innebär att starta med långtidsverkande Alvedon och Ipren. Märkligt att de fungerar men bra förstås! Känns inte som superfarliga läkemedel så länge man inte överdoserar. Jag bestämmer mig nu att använda de mediciner jag har när jag behöver!


Förutom medicintanken är det idag dax att testa min egna plan för att dra ner på rökningen! Nästa utmaning och den blir förmodligen oxå tuff och svår. Planen är att röka max 15 cigg idag, avklippta modellen, kombinera med sån minisnus, om jag inte kräks då och så har broder levererat nån form av tablett som ska stilla nikotinsuget.  Bita ihop, försöka och mer kan jag inte göra. Ja tänk jag gillar ju utmaningar men inte dessa utmaningar som jag står mitt i nu! Kör mantrat igen, en dag i taget, en sak i sänder och det viktigaste först! Å det är JAG! Ha en bra lördag där ute;-) kram

Av lotten67 - 8 februari 2014 01:37

Nu är det lördag 8/2 och klockan är typ 01.40 Det här är Dag elva sen mardrömmen/skräckfilmen startade. Dessutom första natten jag inte riktigt kommer t ro å sova. Fram till nu har jag ju sovit rätt ok, i förhållande till hur mycket jag brukar sova. Känner mig inte trött, kan ju bero på att jag inte gör så mycket på dagarna. Torsdag och fredag har ändå rullat på. Onsdagen var som ett svart hål och tung å lång. Hade sällskap delar av dagen och kvällen då, nya blommor kom den dagen. Blommorna står så vackert i mitt kök även om jag kan känna sorg när jag ser dem, eller rättare sagt över varför de finns hos mig.


Både torsdag och fredag har jag rört mig i sociala sammanhang. Ätit på restaurang, varit på bibblan och på mitt gamla jobb å hälsat på. Där finns flera som jag känner jag vill vara med lite grann och visa att jag är densamma utanpå. De stöttar mig i denna röra, tack för det! På fredag em ringer min telefon, en Glad röst säger Hej det är Helen från onkologen i Örebro. Oj oj nu gick hjärtat över t hög hastighet. Hur kul är det att få ett samtal från onkologen!?! Jag spänner öronen, koncentrerar mig å får veta följande: Vi har fått din remiss från Hudiksvalls sjukhus, kan du komma på måndag? Ja absolut svarar jag men frågar oxå, är det för att det är kort om tid för mig som allt går fort? Helen svarar nä vi vill ju att våra patienter ska få hjälp fort. Inte leva i ovisshet om vad som kommer att ske. Viktigt för er patienter att känna att det händer nåt. Hm jag köper det fast jag är tveksam! Ja så på måndag läggs jag in på avd 85 som finns i M huset. Får eget rum med tv;-) Provtagning och inskrivning på måndag, nån slags undersökning på tisdag, vilodag onsdag och ytterligare undersökning under narkos på torsdag. Jag får permis på onsdag om jag vill, va fan då? Jag är väl inte tvångsintagen??? Men jag säger inte det högt. Och sen åka hem och vänta på när någon slags behandling kan bli aktuellt. Denna väntan.....jobbigt, tråkigt och påfrestande. Men nu gäller det att jag mobiliserar kraft för detta, fokus framåt, kämpa, bita ihop, bryta ihop om så blir och ha hoppet levande. Inte ge upp, inte se och tänka negativt om de som sker nästa vecka. Det är ju nästa steg på denna resa och kamp mot djävulen som jag är i. Ska nu försöka ha en sån bra helg som möjligt och önskar er som följer mig detsamma. Nu dax att vila å förhoppningsvis sova. Å när jag vaknar hoppas jag solen skiner och fåglar kvittrar/ Kram Lotta

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards