Alla inlägg den 15 februari 2014

Av lotten67 - 15 februari 2014 22:19

Avslutar denna dag som varit upp å ner med en fin och tänkvärd vers om vikten av fin och värdefull vänskap som kan finnas mellan oss människor!

" Det är inte så mycket våra vänners hjälp som hjälper oss, som vissheten att de finns där när vi behöver dem"


Kram!

Av lotten67 - 15 februari 2014 10:15

Så skönt å vakna i min säng! Mysa under täcket med mina kissemissar. Förflytta mig t soffan med kaffe å OS. Är lite rastlös dock. Känner ju att kroppen vill röra sig och göra nån slags nytta. Nu är det ju liksom annorlunda! Köpte en dosett igår så jag ska ha koll på mediciner mm. Fixar med den då. Ringer sjukhuset eftersom det saknas ordination på en sort. Det kändes bra att prata m syster Terese och fick lite tips. Illamåendet kryper liksom på. Men, Alla som får cytostatika blir ju faktiskt inte illamående! Det är viktigt att komma ihåg. På med nikotinplåstret. Byta påse, fast det är osäkert om den funkar som tänkt. På måndag, om det inte kommit igång kanske ingreppet bör göras om! Å sen ska jag utredas för det höga blodtrycket som egentligen varit det stora samtalsämnet i alla läkarkontakter jag haft. Men allt detta ska kunna skötas på hemmaplan, så det är positivt! En sak i taget även nu. Dagen igår blev lång men allt gick liksom på räls. Träffade Kajsa och Lotta som jobbade på cyt mottagningen. Som vanligt, underbara människor med varma hjärtan och en stor dos av omhändertagande i bagaget. Att få cellgift innebar en mängd förberedelser därav tog det tid. Nål först, vetekudden förstås;-) sen in på mottagningen, pre medicineringen bestod av fem olika preparat i flytande form direkt ut i blodet. Nu kan du bli trött, ja sa jag jag har skaffat mig vanan att somna när jag hamnar i sjuksängen. Sen skulle håret blötas, va fasiken jag som faktiskt fixat håret....men men detta är ju för att öka mottagligheten för hårsäckarna att kylas ner och kanske inte tappa håret. Så fick jag prova ut mössan, först en gummimössa och sen en annan luva utanpp. Och jag har tjockt hår så kylan ska vara typ tre grader i tre-fyra timmar! Å jag kan lova att det var kallt och jobbigt men jag klarade det oxå! Sen så i med cytostatika modell ett, tar cirka en timme. Jag kollar OS och ligger men somnade inte. Sen cyt två typ 90 minuter. Täta blodtryckskontroller och som vanligt, oj oj för trycket. Det behöver vi göra nåt åt!! Lunch under behandlingen. Åt precis allt! Alla hjärtans bakelse fick jag oxå. Så kl 14.00 är behandlingen klar. Då har en underläkare varit in o ordinerat blodtryckssänkande medicin och överläkaren varit in å haft utskrivningssamtal. Av m mössan, obs! Blås ej håret nu Lotta, Du får bara handdukstorka. Ja ja, nu ska jag hem! Omläggning av Lilla hålet in t njuren, å lite medicin så jag förhoppningsvis är smärtfri under hemresan. Tack och Hej Vi ses om 6-8 veckor om planen håller. Till apoteket, ja med alla dessa preparat köper jag dosetten. Sen mot tåget. Hinner med tåget, somnar fort och sover dryga timmen. Skönt! Byte Stockholm, äter en god tunnbrödrulle! Nästa tåg, nu är det tre timmar t jag är hemma. Sover inget, pysslar lite och funderar lite. Bra m egentid också. Tänker att nu är jag iaf i behandling och ber t högre makt att min kropp är mottaglig för detta. Hemma! Pappa möter upp, stenknäppt egentligen, jag har tre minuter hem från tågstationen. Fast skönt att nån möter mig. Kissarna skuttar glatt emot mig, det är kärlek det<3 lättar lite i hjärna och hjärta när jag får vara i min lya. Fixar lite, pappa åker. Sen soffan, tv, bara är. Tänker att nu ska jag inte bara tänka och prata sjukdom, nu ska vi fokusera framåt, med små steg och hoppas det blir en positiv utveckling. Lägger mig vid halv ett kissarna tryggt bredvid. Savannaha ligger tom på mig, vilket aldrig hänt. Inte ont! Sover sådär, vaknar mår lite illa. Men står ut just nu. Alla mediciner intas. Ja vad ska jag säga. Om jag egentligen är frisk känns det märkligt med alla pillerburkar! Fast flera är bara för att ta vid behov om jag mår illa eller om jag inte kan sova. Ja gilla läget och följa ordinationer är vad som gäller nu! Idag får jag lite besök och hoppas på en promenad, om det går. Önskar er en fin och vilsam lördag och glöm inte mello ikväll/ Kram

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards