Alla inlägg den 28 februari 2014

Av lotten67 - 28 februari 2014 16:33

Vaknar upp 07.20 sovit knackigt haft ont efter ingreppet igår och drabbats av ångest:-( tuff start på dagen idag. Men pallrar mig upp å kör igång lite kaffe. Blir sen sittande och gråter. Känner mig så jävla less just idag. Min vardag består av sjukdomar, sjukhus, läkare, mediciner och tusen frågor. Drar lite i håret....usch usch. Nu händer det liksom:-( Jag gråter lite till. Tar ett blodtryck å ångesten blir ju inte bättre av det! Nä fy nu vill jag gömma mig och vakna sen när jag mår bättre. Hm vad var det jag skulle göra idag? Jo ringa å medd att njurkatetern inte hoppat igång, försöka få någon kontakt med nån som kan utreda mitt höga blodtryck, med vårdens hastighet hinner jag nog få både stroke och hjärtinfarkt innan de vaknar till liv. Hälsocentralen har ju inte hörts av ännu, jag ligger väl i nån hög där. Jag kan bli fruktansvärt förbannad, Alla skriker om detta blodtryck, Hur farligt det är blabla bla. Jamen varför gör inget nåt då?? Sagt o gjort, samlar mig, stärker mig med frukost å morronmediciner. Ringer upp min kontaktsjuksköterska Barbro på gyn. Förklarar mina bekymmer å tillägger att jag har en bad day. Då säger hon, jag är till för å hjälpa dig. Nu ska vi lösa dessa två bekymmer på nåt sätt inför helgen. Wow, är det sant? Jo då jag får komma t avd under dagen, spola katetern, går inte det, kommer läkaren att ta bort den, ok. Och läkaren ska skicka en akut remiss till medicinmottagningen angående blodtrycket. Äntligen!!! Jag blir lite lättare till sinnet. Gör mig iordning, knallar iväg. Glad för varje dag jag står på benen och kan gå ut. Kommer t sjukan, omhändertagen direkt, in på sal, Barbro är ju uppenbarligen en doer;-). Drar ner brallorna å vad ser vi då? Urin i katetern.....va fan? Ja du säger jag det måste vara tillfälligt. Vi spolar, den funkar. Ok doktor Christina kommer, glad som alltid. Klappar om mig. Hm den får sitta till måndag, ny koll då. Ok så tänker jag gå..nä nä Lotta vi är inte klar. Meeen va fan alltid alltid är det nåt mer. Vad ska jag göra nu då? Jag får en akut remiss i handen!? Å en gullig undersköterska vid namn Eva kommer in, nu du går vi på akuten! Du ska utredas för blodtrycket å för det ska hända nåt gör vi så här. Jahapp det var den fredagen det tänkte jag. Vi knallar ner, och får kalla handen av akuten. Nä nä inga akutremisser här. Remissen ska faxas till bakjouren på medicin sen avgör de vad som ska ske.Ibland vill jag spy! Hur svårt ska det vara!?! Men Eva och jag vi går direkt t medicinmottagningen, och se där inom tio minuter får jag träffa en läkare. Då ska vi se blir jag kvar eller....Trevlig doktor, ställer relevanta frågor, går igenom mina journaler. Jag är nästan i chock, han tar sig tid, lyssnar, frågar och diskuterar. Oklart vad blodtrycket beror på, klar koppling t den typ slocknade njuren. Ok! Vad gör vi? Jo nu ska vi utreda enligt konstens alla regler. Utreda eventuell hormonrubbning, kolesterolhalt, å lite annat smått å gott. Höja medicindosen och komplettera med ytterligare en blodtryckssänkande medicin. Jag är liksom glad att jag har dosett nu! Å så smög han in lite rökning å. Jag sa som det var, det går så där. Ok vill du prova läkemedlet Champix? Sagt o gjort jag ska testa det! Bollen är i rullning. Jag lite gladare och lugnare. Betyder mycket för mig att träffa en läkare som inger förtroende. På måndag ska jag tebaxs för ett gäng prover då. Det är inte nåt jag oroar mig för längre. Är typ stickvan nu. Så nu har jag knallat hem, ny luft under vingarna igen;-) Snart dax att åka på restaurang med broder Fluff och Nellie. Sen blir det soffhäng, chips och tv. Å förhoppningsvis en bra helg utan sjukhus! Ha en fin fredag/ Kram

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards