Alla inlägg den 16 april 2014

Av lotten67 - 16 april 2014 21:02

Jajamän vilken bra dag jag haft idag. Plötsligt händer det liksom;-) Jag har hela dagen känt mig superfrisk och pigg. Allt det onda är som bortblåst bara. Tänk vilket lyft det blev för mig dessa positiva besked. Jag har farit fram nästan som i fornstora dagar;-) hunnit med än det ena än det andra. Ryggen har pallat rätt bra, fast nu ikväll mår den inte superbra. Men nu skiter jag i det! Det tar jag imorgon. Varit till sjukhuset å tagit blodprover inför nästa veckas behandlingar, två försök sen lyckades de att få blod ur porten. Hoppas nu bara att provsvaren kommer till rätt ställe. Varit på stan och handlat och faktiskt köpt några starköl, fatta va gött det ska bli! Det är jag så himla värd nu och det finns absolut nåt att fira ju;-) Jag hoppas ingen tror att jag tror att jag är frisk nu, det har jag stenkoll på att jag inte är,än. Men jag är på väg, sakta men säkert och efter elva veckors helvete är jag just nu så glad och sprallig och har energi, kör på det tills vidare. Klappat å klart! Träffade lite bekanta på stan, kul å tjattra lite. Och telefon och mess har gått varma idag. Blir glad för alla som bryr sig! När jag kom hem ringde en medarbetare och ville komma förbi med en leverans, välkommen sa jag! De kom två man starka och lämnade en stor vit Hortensia från mitt arbetslag! Jag blir rörd, stolt och glad<3 Undra på jag längtar efter dom.

Nu har jag sjunkit ner i soffan med grodrock på. Tar en öl och jag kan lova att det är skitgott;-). Varvar ner lite och imorgon ska jag ut på lunch med gamla kollegor och skicka hem en kollega på föräldraledighet. Det blir trevligt och skoj och förhoppningsvis gott. Sen blir det påskhelg, ladda kroppen inför nästa vecka med allt vad det kommer att innebära. Som sagt fortsätter njuta av livet! Stor kram<3

Av lotten67 - 16 april 2014 08:54

God morgon! Ja som jag bloggade igår blev dagen och beskeden på sjukhuset i Örebro en positiv upplevelse! Såna dagar är ju all ångest innan och under undersökningarna värt det på nåt vis. Dagen startade vid klockan sju. I med frukost och mediciner innan jag gick in i fasteperiod. Jag gillar absolut inte det där med fasta men jag fick ju i vart fall dricka vatten! En liter närmare bestämt;-) Hela morgonen/förmiddagen vankade jag mest av och an i storebrors lägenhet och byggde naturligtvis upp värsta scenariot, ni vet att djävulen fortfarande levde och att slutresultatet av den kommande röntgenundersökningen skulle visa en spridd cancer. Dessa tankar blandades med att jag skulle få ett positivt besked. Vid elvatiden var jag redo att transporteras till sjukhuset. Storebror skjutsade mig för att undvika att jag skulle hamna på fel buss;-) Sagt och gjort, på plats i God tid. Köpte banan, vätska och en chokladbit eftersom jag lärt mig nu att så fort röntgen är klar måste jag ha snabba kolhydrater, annars mår jag inte bra:-( och PET/CT tar ju typ 3 timmar så det var ju dessutom bråttom, eftersom jag hade läkartiden klockan 15.00 Letade mig fram till röntgenmottagningen, vilken känsla, denna gång slapp jag glida in i det där radioaktiva rummet utan sjukhussäng! Fjärilarna i magen fladdrade men inte så mycket. Jag visste ju den här gången Hur det skulle gå till och det var ju resultatet som oroade mig igår. Så i säng, nål skulle sättas, och inte fick de använda infusionsporten så idag har jag ett rejält blåmärke på handen. Hm det står jag ut med numera! Sen en liter vatten till och ligga i knappt två timmar, inte läsa för kroppen ska vara still under tiden de där radioaktiva isotoperna far runt i kroppen. Jag började lite oroa mig att vi inte skulle vara klara t kl 15.00 men personalen lovade att det skulle funka.

Så 14.20 in i röntgenrummet, fem personer där,jaha som vanligt, vad ska alla dessa göra!?! Men det var ju dosplanerarna från strålbehandlingen bland annat. De har numera markerat strålområdet, bådemed tusch och en liten nål, som en tatuering liksom, var ju inte sådär superskönt när de stack i höfterna, men jag fascineras ju av vad jag står ut med, men det är ju för att hjälpa mig och att jag ska bli frisk! Sen in i röntgenmaskinen. In och ut i cirka 20 minuter. Kontrastmedel in, och jag mådde inte illa denna gång! Bara det var ju en lättnad! Ok klar 14.40 Lite bråttom, hann inte ens läsa av personalens ansiktsuttryck, vad hade de sett?? På med kläder och iväg. Pust, hungrig som få och pressade in dextrosol, banan. Letade mig fram till Onkologmottagningen, yes 14.56 checkade jag in där. Fantastiskt kroppen kunde vara lite snabb. Seger!! Satt mig i väntrummet, tyst så tyst. Fick veta att läkaren var försenad, så var det med det. Ångesten kröp på, då dök ju nojjorna upp igen, jo jo nu ska de tolka röntgenbilderna förstås! Å vad hittar de, Hur mår min kropp.....ja ni fattar ju! Jag hann ju dricka kaffe och lyxade med en skorpa!

Läkare Louise dök upp efter dryga halvtimmen, jaha tänkte jag, nu får de lägga på ett kol, jag har ett tåg å passa! Läkaren var trevlig och glad, danska var hon men bra på svenska. Vi småpratade lite, jag kände att säg nu då! Hon tog upp bilderna på skärmen, och då tänkte jag vill jag se eller?? Kikade i ögonvrån. Hon förklarade att hela min kropp är genomlyst och nu ska vi se.....Ja Lise- Lotte detta ser bra ut även om röntgenläkaren inte skrivit nåt utlåtande än! Njuren har hämtat igen sig delvis, finns ingen synlig spridning i övriga organ och tumörhelvete har ankrat! Känslan som kom över mig var glädje, lycka och jag riktigt kände hur ansiktet sprack upp i ett stort leende och jag pustade ut. Fan, allt jag stått ut med så här långt, det har varit värt varende minut!!!!!! Nu klarar jag allt. Haha där fick du din djävul. 1-0 till mig i första ronden!

Så sen gick vi igenom vad som ska hända i rond två. Startar med strålning 22\4 och parallellt med det cytostatikabehandling samt fyra sessioner med Brachyterapi. Oj oj all behandling som finns för min typ av tumör ska jag få. Nu fattar ni va, det kan bara bli bättre. Jag är så glad där i rummet så ingenting känns omöjligt! Hinner med en gynekologisk undersökning, ultraljud och koll av hjärta och lungor oxå. Ser bra ut! Hm ser bra ut? Ett underliv med en dum tumör!?! Ja ja allt är relativt! Sådär klappat och klart. Småskuttar mot tåget! Ringer mina närmaste och meddelar den glada och mycket goda nyheten. Glömmer t o m Hur hungrig jag är.

Hinner med tåget,där jag pustar ut, låter dagens besked sjunka in. Jag är fruktansvärt medveten om att allt kan hända i sjukdomen men just nu tänker jag leva och njuta hela påsk!!!! Frossa i godis och ägg. En eller ett par öl ska slinka ner. Den här djävulen kan gott fortsätta sova och fortsätta krympa. Kanske har hen fattat att så lätt tar den inte död på mig! Fuck you säger jag bara;-)

Nu önskar jag mina följare en riktigt Glad Påsk och skickar ett stort tack och kramar till alla er som stöttar mig på mitt livs viktigaste resa och den match jag ska vinna! Vi hörs å ses/Puss och kram<3

Ovido - Quiz & Flashcards