Direktlänk till inlägg 22 april 2014

Behandlingsdag och underbar vårvärme!

Av lotten67 - 22 april 2014 20:13

Så där då har jag klarat av Dag ett i denna behandlingsomgång och första strålbehandlingen, bara 29 strålbehandlingar kvar,pust! Ja vaknade imorse sovit skapligt. Drog ner på hotellfrukost och vilken buffé,en av dem bättre jag sett. Har ju bott på många hotell genom åren. Den hinner jag nog inte lessna på iaf;-) Sen fick jag en karta av pojken i receptionen, jag kan ju inte läsa kartor men nu är det ju dax att lära sig. Å jag kan meddela att jag travade iväg och kom helt rätt, å hur stolt är jag inte över det! Det var förvisso en promenad på cirka 15 minuter och i strålande sol å värme. Checkade in på onkologen,sitta i väntrummet. Det är lite sådär. Jag scannar fort av omgivningen och medpatienterna,vilka som har peruk och tupeer. Haha vilket nöje! Sen kom syster Anna och hämtade mig,eget rum och egen tv. Fint! Och jag kan säga att numera är jag helt lugn inför cytostatikabehandlingen, känns bra. Ligger lugnt, lyssnar och drar hela min sjukhistoria som vanligt och inte att förglömma, personnummer å vikt förstås. Ska få en ny sorts cytostatika idag, lindrigare preparat men tre dubbelt så mycket vätska! Får pissa typ hela dagen:-(men det är för att detta preparat sätter sig lite extra på njuren, så bara åka med. Får ju informera om att jag har infusionsporten..det visste dom inte, å inte är jag förvånad. Van patient,styr behandlingen själv! Hahaha;-) Efter ungefär en timmes behandling får jag veta att mitt blodvärde är halvtaskigt så egentligen skulle jag fått blod å inte cytostatika idag. Vad trött jag blir!!!! Å vad innebär det? Jo vi fortsätter dagens behandling ändå. Jaha!?!? Och imorgon ska jag få två påsar blod. Blir nåt nytt igen, men det är ju bara ligga å ta emot typ. Sen rullar det på,katetern spolas och läggs om, blir varje tisdag i samband m cytostatikabehandlingen. Remiss till hörseltest skickad iväg. Det är ju det jag säger, hela kroppen är undersökt snart. Nu är det ju för att denna cytostatika kan ge öronsus. Jaja inget som gör ont! Soppa till lunch, inte god:-(svepte mackan å juice å kaffe. 14.20 är infusionen klar, nya prover tas och nålen får sitta kvar.

Jag får springa t strålbehandlingen 2 minuter t godo. Ja denna logistik. När jag sitter där å väntar ringer de från onkologen,de glömde att ta en blodgruppering, Du måste komma tebaxs!!! Ok när jag är klar här. Puh puh! Tålamod Lotta! Träffar två tjejer på behandlingen och får gå igenom hur det går till, biverkningar mm. Schemat planeras veckovis. Detta verkar ju strukturerad än så länge. Jag kommer att strålas från fyra håll, höfterna,underlivet och bäckenet. Nu jävlar ska djävulen brännas ihjäl det är ju planen. Nya markeringar och fler tatooprickar får jag oxå. Sen Första strålning, kändes ingenting, gick fort och smidigt! Skönt! Sen upp på onkologen igen, blodgrupperas. Jag kunde ju inte låta bli att fråga, jag är ju blodgrupperad sen tidigare? Jo men ni förstår det är i mitt hemmalandsting så det gills inte! Men va faan, är detta? Det är ju helt otroligt hur det fungerar i svensk sjukvård, jag kan inte förstå vem fan har kommit på det......men jag lämnar mitt prov å tackar för mig.


Går ut från sjukhuset! 20 grader varmt och ljumma vindar! Fantastiskt. Strosar lugnt mot city. Tar en kaffepå Waynes och tittar på folk. Känner mig ok och bara njuter. Drar mot hotellet för middag, pepparrotskött. Nja inget för mig. Så jag drar t en pizza! Gött! Pratar lite med dem hemma och allt lugnt med mina sambos;-) Tar oxå en liten promenad och har provianterat dvs Loka och salta pinnar måste vara förberedd ifall biverkningarna anfaller! Ligger nu på sängen, trött, varm och törstig! Ska duscha, kolla tv sen somnar jag nog lite lätt. Hoppas ni oxå känner våren komma och har fina dagar var ni än är/ Kram


 
 
Ingen bild

Rosita

22 april 2014 21:24

Jag läser o tänker, Fy faen! Vad hemskt, sen kan jag inte låta bli att skratta åt det du skriver. Du verkar ju ha det goda humöret med dig till Örebro och det var ju bra att du kom ihåg att packa ner det. Kan komma väl till pass.

lotten67

22 april 2014 22:35

Ja vilkien jävla sjukvård Vi har! Känns ju som kriminalvården har en del att lära eller kanske tvärtom;-) Jag kämpar på finns inget alternativ! Kram

 
Ingen bild

Annika

22 april 2014 21:54

Bra jobbat Lotta❤️

lotten67

22 april 2014 22:33

Tack darling!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lotten67 - 12 april 2015 10:51


Så kom den då, den här känslan som jag bävat för. Något är uppenbarligen fel hos mig. Jag som känt eller faktiskt känner mig frisk. Kurvan avseende min fysik har pekat uppåt under rätt lång tid om jag får säga det själv. Har ju ägnat mig en del åt fy...

Av lotten67 - 10 januari 2015 13:05


Jajamän, nu är jag i hamn! Iallafall så nära jag kan vara i detta nu? Några av er kanske noterat eller lagt på minnet att besök på ÖUS skulle ske 7/1. Sagt och gjort,biljett bokades och klockan ställdes på 05.00 för att jag skulle ha god tid på mig ...

Av lotten67 - 31 december 2014 08:13


Det här året lider mot sitt slut,äntligen! Aldrig har väl ett år känts så långt....Ett år som inte blev som jag tänkt eller hoppats på. Ett år fullt av smärta,ångest,oro, väldigt mycket illamående dessutom. Men också fyllt av tro,hopp och glädje. Ald...

Av lotten67 - 13 december 2014 09:37


Av de orden möttes jag igår när jag gjorde ett besök på vårdcentralen. Det är ju inte så ofta jag behöver gå dit numera så det värmde fint att få lite bekräftelse på det jag tror mig känna själv. Jag mår rätt bra nu med. Kroppen fortsätter svara posi...

Av lotten67 - 30 november 2014 08:36

Joråsåatt....tiden fortsätter gå och jag hänger med! Sitter nu med adventsfrukost och kollar nyhetsmorgon Söndag. Det är även kattens dag idag, så det ska förstås firas. Mina fyrfotingar ska få räkor till middag, fint ska det va? Ute är det mörkt,lit...

Ovido - Quiz & Flashcards