Direktlänk till inlägg 25 april 2014

En vecka avklarad!

Av lotten67 - 25 april 2014 18:25

Just det, nu har jag genomfört min första vecka på behandlingsplan två! Allt har faktiskt totalt sett gått bra. Jag har fått 1/6 av den nya cytostatikan och än så länge är biverkningarna hanterbara. När det gäller strålbehandling har jag hunnit med 4/30... Å som jag skrivit tidigare känns det absolut ingenting och jag har inga som helst funderingar eller känner oro inför hur strålningen påverkar min kropp. Behandlingen går ju oxå fort,jag träffar även läkaren ett tillfälle/ vecka så det känns tryggt. När man som jag har gynekologisk cancer och genomgår strålbehandling finns det några biverkningar som kan uppträda i samband med behandling. Men precis som andra biverkningar kan ju graden av dessa variera eftersom vi människor reagerar olika och strålbehandlingen är naturligtvis individuell. Det som kan komma är tex diarrér,urinträngningar,illamående och så den berömda tröttheten förstås. Därtill kommer oxå hudrodnad och underlivsbesvär. Ja ni hör ju nu är det bara hålla tummarna att jag drabbas så lite som möjligt. Men å andra sidan får jag hantera det som kanske kommer. Jag har inget val och detta är ju den behandling jag samtyckt till. Oroar mig inte än...illa mår jag och trött är jag fast det har jag ju varit i flera månader så jag är liksom van. Tränar ju på att vila! Låter knäppt men så är det. Den enda behandling jag ännu inte fått är brachyterapi dvs inre strålning. Jag ska ju få även det men vet inte när! Kanske får veta på måndag när jag har läkarbesök inplanerat.

Idag steg jag upp halv sju, lätt illamående:-( tog det lite lugnt och en sån illamåendetablett går det tebaxs.Sen frulle och utcheckning fr hotellet. Så nästa vecka nytt rum och ny våning. När jag checka ut fick jag ett brev i receptionen! Första gången jag får brev på hotell. Lite lyxigt;-) ett fint kort med massa pepp. Tack Sivan! Knallade sen t sjukhuset strålningen direkt. De har jusom löpande band där! Otroligt effektivt och strukturerat, passar naturligtvis mig perfekt. Sen var det dax för provtagning på lab, jag är ju sån akutpatient så jag har förtur på lab! Har ju sina fördelar att ha cancer....not! De har ett nytt lab på UÖS så man får ta kölapp och följa instruktioner på en stor skärm. Kändes som att sitta på en flygplats. Totalt opersonligt. Men det gick undan! Idag tog de prover i mitt armveck och de fixade det på första försöket! Då blev jag imponerad och lättad. Sen satte jag fart mot tåget. Hann med tiotåget och inga förseningar. Yes! Hemma i lyan vid tre, superskönt. Kissarna glada att matte kom hem. Vi satte oss på balkongen å njöt av solen lite lite;-) Kolla genom posten och se där en fin sån grön påse! Annika hade plockat ihop lite skoj prylar, tack hjärtat! Sen har jag packat upp, poppat hög musik och gjort en Myllimäki pasta förstås. Mår faktiskt rätt ok ikväll även om jag är lite trött. Det gör inget för jag ska dra på grodrocken sen, fram med ostkrokar å dansa loss! Imorgon ska vi köpa lite blommor å jord t mina balkonger så jag hoppas på fortsatt ok mående och vårvärme. Trevlig helg på er/ Kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lotten67 - 12 april 2015 10:51


Så kom den då, den här känslan som jag bävat för. Något är uppenbarligen fel hos mig. Jag som känt eller faktiskt känner mig frisk. Kurvan avseende min fysik har pekat uppåt under rätt lång tid om jag får säga det själv. Har ju ägnat mig en del åt fy...

Av lotten67 - 10 januari 2015 13:05


Jajamän, nu är jag i hamn! Iallafall så nära jag kan vara i detta nu? Några av er kanske noterat eller lagt på minnet att besök på ÖUS skulle ske 7/1. Sagt och gjort,biljett bokades och klockan ställdes på 05.00 för att jag skulle ha god tid på mig ...

Av lotten67 - 31 december 2014 08:13


Det här året lider mot sitt slut,äntligen! Aldrig har väl ett år känts så långt....Ett år som inte blev som jag tänkt eller hoppats på. Ett år fullt av smärta,ångest,oro, väldigt mycket illamående dessutom. Men också fyllt av tro,hopp och glädje. Ald...

Av lotten67 - 13 december 2014 09:37


Av de orden möttes jag igår när jag gjorde ett besök på vårdcentralen. Det är ju inte så ofta jag behöver gå dit numera så det värmde fint att få lite bekräftelse på det jag tror mig känna själv. Jag mår rätt bra nu med. Kroppen fortsätter svara posi...

Av lotten67 - 30 november 2014 08:36

Joråsåatt....tiden fortsätter gå och jag hänger med! Sitter nu med adventsfrukost och kollar nyhetsmorgon Söndag. Det är även kattens dag idag, så det ska förstås firas. Mina fyrfotingar ska få räkor till middag, fint ska det va? Ute är det mörkt,lit...

Ovido - Quiz & Flashcards