Alla inlägg under februari 2014

Av lotten67 - 15 februari 2014 10:15

Så skönt å vakna i min säng! Mysa under täcket med mina kissemissar. Förflytta mig t soffan med kaffe å OS. Är lite rastlös dock. Känner ju att kroppen vill röra sig och göra nån slags nytta. Nu är det ju liksom annorlunda! Köpte en dosett igår så jag ska ha koll på mediciner mm. Fixar med den då. Ringer sjukhuset eftersom det saknas ordination på en sort. Det kändes bra att prata m syster Terese och fick lite tips. Illamåendet kryper liksom på. Men, Alla som får cytostatika blir ju faktiskt inte illamående! Det är viktigt att komma ihåg. På med nikotinplåstret. Byta påse, fast det är osäkert om den funkar som tänkt. På måndag, om det inte kommit igång kanske ingreppet bör göras om! Å sen ska jag utredas för det höga blodtrycket som egentligen varit det stora samtalsämnet i alla läkarkontakter jag haft. Men allt detta ska kunna skötas på hemmaplan, så det är positivt! En sak i taget även nu. Dagen igår blev lång men allt gick liksom på räls. Träffade Kajsa och Lotta som jobbade på cyt mottagningen. Som vanligt, underbara människor med varma hjärtan och en stor dos av omhändertagande i bagaget. Att få cellgift innebar en mängd förberedelser därav tog det tid. Nål först, vetekudden förstås;-) sen in på mottagningen, pre medicineringen bestod av fem olika preparat i flytande form direkt ut i blodet. Nu kan du bli trött, ja sa jag jag har skaffat mig vanan att somna när jag hamnar i sjuksängen. Sen skulle håret blötas, va fasiken jag som faktiskt fixat håret....men men detta är ju för att öka mottagligheten för hårsäckarna att kylas ner och kanske inte tappa håret. Så fick jag prova ut mössan, först en gummimössa och sen en annan luva utanpp. Och jag har tjockt hår så kylan ska vara typ tre grader i tre-fyra timmar! Å jag kan lova att det var kallt och jobbigt men jag klarade det oxå! Sen så i med cytostatika modell ett, tar cirka en timme. Jag kollar OS och ligger men somnade inte. Sen cyt två typ 90 minuter. Täta blodtryckskontroller och som vanligt, oj oj för trycket. Det behöver vi göra nåt åt!! Lunch under behandlingen. Åt precis allt! Alla hjärtans bakelse fick jag oxå. Så kl 14.00 är behandlingen klar. Då har en underläkare varit in o ordinerat blodtryckssänkande medicin och överläkaren varit in å haft utskrivningssamtal. Av m mössan, obs! Blås ej håret nu Lotta, Du får bara handdukstorka. Ja ja, nu ska jag hem! Omläggning av Lilla hålet in t njuren, å lite medicin så jag förhoppningsvis är smärtfri under hemresan. Tack och Hej Vi ses om 6-8 veckor om planen håller. Till apoteket, ja med alla dessa preparat köper jag dosetten. Sen mot tåget. Hinner med tåget, somnar fort och sover dryga timmen. Skönt! Byte Stockholm, äter en god tunnbrödrulle! Nästa tåg, nu är det tre timmar t jag är hemma. Sover inget, pysslar lite och funderar lite. Bra m egentid också. Tänker att nu är jag iaf i behandling och ber t högre makt att min kropp är mottaglig för detta. Hemma! Pappa möter upp, stenknäppt egentligen, jag har tre minuter hem från tågstationen. Fast skönt att nån möter mig. Kissarna skuttar glatt emot mig, det är kärlek det<3 lättar lite i hjärna och hjärta när jag får vara i min lya. Fixar lite, pappa åker. Sen soffan, tv, bara är. Tänker att nu ska jag inte bara tänka och prata sjukdom, nu ska vi fokusera framåt, med små steg och hoppas det blir en positiv utveckling. Lägger mig vid halv ett kissarna tryggt bredvid. Savannaha ligger tom på mig, vilket aldrig hänt. Inte ont! Sover sådär, vaknar mår lite illa. Men står ut just nu. Alla mediciner intas. Ja vad ska jag säga. Om jag egentligen är frisk känns det märkligt med alla pillerburkar! Fast flera är bara för att ta vid behov om jag mår illa eller om jag inte kan sova. Ja gilla läget och följa ordinationer är vad som gäller nu! Idag får jag lite besök och hoppas på en promenad, om det går. Önskar er en fin och vilsam lördag och glöm inte mello ikväll/ Kram

Av lotten67 - 14 februari 2014 22:18

Nu är jag äntligen äntligen hemma! Orkar inte berätta om dagen just nu. Nu ska jag njuta av mig själv, mitt eget sällskap, mina älskade kissar och sova 12 timmar! Eller vara vaken hela natten;-) och va härligt få komma hem å få paket, fina kort! Hjärtat svämmer över<3. Tänkte avsluta med en vacker vers jag fått idag av nån som jag tycker om och som tror på mitt tillfrisknande i denna stund.


"Never give up on someting. However imposssible thing, there's Always away. These Times are Hard, but they Will pass. Dont loose Hope.We Always go behind you Lotta"


God kväll å kram på er<3

Av lotten67 - 14 februari 2014 07:56

God morgon! Då är jag på plats på sjukhuset igen! Börjar bli tråkigt. Idag känner jag mig stark och lugn. Det är ju nu kampen mot djävulen börjar. Hoppas å tror att behandlingen går bra idag och att jag sen får åka hem till lyan och min älskade familj och mina kissemissar<3 Ha en bra dag/ Kram

Av lotten67 - 13 februari 2014 19:08

Ja imorse var ångesten och paniken på topp. Började snurra runt 05.00 inte äta inte dricka bara vänta! Hm narkos väntar, kanske jag inte vaknar finns ju de som dött under narkos. Å mitt nuvarande oflyt innebär förmodligen just det, så gick tankarna.....bläblä...åkte t sjukan 07.30 kände hur jag så gärna skulle vilja slippa! Men jag är stark och det ska gå, vad är alternativet lixom!?!? In på avd av med kläderna! Lavemang förstås fick hjälp av läkarpraktik anten jo jo nu tar jag emot all hjälp som alla säger jag ska. Duscha tvätta m svampen. På m skjorta o fina vita lång strumpor. Sen koppla på dropp! Alvedon i krossad form å sen iväg. Nu hinner jag snart inte oroa mig mer. Träffar åter igen fantastisk personal, de tar såväl hand om mig,å jag blir nästan rörd. Sen in på op sal, ligg i gynstolen, spreta med armar och ben, andas andas. Instruktioner steg för steg. Å så oj oj ditt blodtryck!!! Nu får vi ringa narkos läkaren innan vi söver dig. Jag ligger med benen i luften, rosa Luca och värmefilt. Martin kommer kollar lite och sen jag är med vid sövning mumlar han. OK nu kör de,på med mask, lugnade i blodet och sen thank you and good bye. Vaknar 10.41 och det är klart. Lite groggy, hungrig och pissnödig. EKG sitter på, syrgas i näsan, puls mätare och blodtryck snarare likaså. Men herregud nu måste jag ju vara nära döden typ. Apparater tjuter o blinkar rött. Ja blodtrycket ni vet. Men efter typ två timmar får jag lämna stället. Käk, byta kläder. Raskt över å träffa ansvarig onkolog. Nu nu är det nära....trevlig och rak kvinna vid namn Skråna. Jag vägrar ligga! Vi sätter oss vid ett bord,papper å penna framme förstås! Strax ska jag hem....trodde jag..men icke. Glöm det. Fasiken va sur jag blir först. Men sen går vi igenom tumören, förutsättningar för en be handlingsplan och naturligtvis lika sjuk än. Men hur som helst, ingen operation då djävulen växer inåt å trycker på vävnader därav det onda ibland i benen. Cellgift blir istället första steget, start imorgon! Ja då fattar ni va, ok det är jävligt bråttom! Fast läkaren beskriver det som att tumören bör krympa för att strålbehandling en ska ha bättre förutsättningar att hjälpa mig att tillfriskna. Och jag måste tro på det och ikväll gör jag det. Böjer på nacken och erkänner mig maktlös! Nu är det härifrån och framåt. Så behandling imorgon, sen hem. Cell gift s behandling 2 och 3 ska jag få göra hemma. Fan va glad jag blev för det!!!! Oavsett va som händer sen, det tar vi då. Om cellgift funkar blir det ev strålning om 6-8 veckor,om inte får framtiden utvisa. Så planen klar, nu gäller det fram med all vilja och jävlaranamma nu är det ett måste. Doktorn säger: du verkar vara en stark och positiv tjej så det här grejer du! Å du är ju eg frisk!? Hm verkar vara ett mantra på detta sjukhus det där. Så klart med doktorn, ringer mina närmaste och berättade. Mina kära föräldrar som längtar efter mig och jag efter dom. Kära bror Uffe förstås. Å bror Lasse. De är otroliga å ställer upp för mig. Å så mumin som ju oxå är ett nära stöd. Fantastiska! Nu bort med nål, byt pisspåse. Drar iväg till bror, de jobbar kväll så jag är solo. Mat finns å värma. Underbart. Fett å flottigt, chicken Wings å strips! Sen choklad å kaffe. Doktorns kostråd,varierad vanlig husmanskost å unna dig att äta allt. Bygg upp inför behandlingen. Tänk positivt håll humöret uppe, var aktiv så pass du orkar,du bestämmer! Satt fint det. Nu ligger jag å har det bra. Påsen på plats. TV och OS. Smolket i bägaren just nu är ju upptäckte jag, surfplattan är ju inlåst på sjukan,i medicin rummet....hade bråttom som vanligt. Ja ja löser sig imorgon. Nu känner jag mig tillfreds med mig själv i denna stund å imorgon ännu en utmaning men sen så åker jag hem!!! Kram på er

Av lotten67 - 12 februari 2014 19:56

God kväll på er! Idag är det dag 15 sen jag fick skräckbeskedet. Dagarna går och nätterna likaså. Mycket känslor i olika former och jag börjar förstå, inse, omvärdera livet. Och framför allt, jag ska aldrig aldrig mer gnälla på sånt som väder, lite förkylning el tristess. Nä de som gör det borde prova detta helvete. Jag vet att det låtet krasst men uppskatta det ni har, ta hand om er själva och varandra. Allt är ju möjligt även när det är som svartast, så tänker jag ibland när jag har det modet uppe. Idag har jag fastat igen, fått vara med om ytterligare nya situationer förstås. Morfinspruta, lugnande medel. Legat i ny rtg sal. Fått sprutor i ryggslutet, ett litet hål in i höger njure, sen en ståltråd som täcks av en plastslang som nu dinglar längs m höger sida. Gjorde inget ont! Å inte blev jag yrslig av morfinet. Nu ska detta avlasta min njure ett tag och främst under behandlingstiden. Detta för att jag å kroppen ska ha så goda förutsättningar som möjligt att genomföra någon form av behandling. Bara gilla läget, uteslutet med jeans och tights. Får sikta på plysch brallor och haremsbyxor;-) vem bryr sig. Huvudsaken jag får chans att bli frisk! Å denna doktor kallade mig för mönsterpatient, känn på den ni! Eftermiddag EKG och narkosbedömning inför morgondagen. Två timmars väntetid för det. Men en så snygg doktor, han hette Torguy. Oj oj jag blev som frisk en stund. Ja han sa ju också att egentligen är du frisk Lise- Lotte....va? Jo men fint EKG, bra blodvärden. Det som felar är ju en tumör men annars så...ja va ska man säga. Han lättade iaf upp mig och förhoppningsvis klarar jag mig igenom sista undersökningen. Imorgon, sen utskrivning och naturligtvis möte med onkologen. Det är ju på det mötet jag verkligen får VETA, vad de hittat, Hur mycket ca som finns och var samt behandlingsplanen. Blir nog tufft imorgon, men jag ska ta hem matchen till slut! Var så säker ni därute! Nu hockey, massa choklad och sen fasta fr 24.00/ God kväll och kram på er alla!

Av lotten67 - 12 februari 2014 19:56

God kväll på er! Idag är det dag 15 sen jag fick skräckbeskedet. Dagarna går och nätterna likaså. Mycket känslor i olika former och jag börjar förstå, inse, omvärdera livet. Och framför allt, jag ska aldrig aldrig mer gnälla på sånt som väder, lite förkylning el tristess. Nä de som gör det borde prova detta helvete. Jag vet att det låtet krasst men uppskatta det ni har, ta hand om er själva och varandra. Allt är ju möjligt även när det är som svartast, så tänker jag ibland när jag har det modet uppe. Idag har jag fastat igen, fått vara med om ytterligare nya situationer förstås. Morfinspruta, lugnande medel. Legat i ny rtg sal. Fått sprutor i ryggslutet, ett litet hål in i höger njure, sen en ståltråd som täcks av en plastslang som nu dinglar längs m höger sida. Gjorde inget ont! Å inte blev jag yrslig av morfinet. Nu ska detta avlasta min njure ett tag och främst under behandlingstiden. Detta för att jag å kroppen ska ha så goda förutsättningar som möjligt att genomföra någon form av behandling. Bara gilla läget, uteslutet med jeans och tights. Får sikta på plysch brallor och haremsbyxor;-) vem bryr sig. Huvudsaken jag får chans att bli frisk! Å denna doktor kallade mig för mönsterpatient, känn på den ni! Eftermiddag EKG och narkosbedömning inför morgondagen. Två timmars väntetid för det. Men en så snygg doktor, han hette Torguy. Oj oj jag blev som frisk en stund. Ja han sa ju också att egentligen är du frisk Lise- Lotte....va? Jo men fint EKG, bra blodvärden. Det som felar är ju en tumör men annars så...ja va ska man säga. Han lättade iaf upp mig och förhoppningsvis klarar jag mig igenom sista undersökningen. Imorgon, sen utskrivning och naturligtvis möte med onkologen. Det är ju på det mötet jag verkligen får VETA, vad de hittat, Hur mycket ca som finns och var samt behandlingsplanen. Blir nog tufft imorgon, men jag ska ta hem matchen till slut! Var så säker ni därute! Nu hockey, massa choklad och sen fasta fr 24.00/ God kväll och kram på er alla!

Av lotten67 - 11 februari 2014 19:43

Ja ramlade in på avdelningen. Beordrades att gå i säng nio på morgonen! Sagt och gjort, på,med mysdressen, röksugen o hungrig:-( ja ja härda ut Lotta. Vila lite då. Sen skulle de in med en nål igen, Inga bra kärl, och?? Vetekudden fram, den fixade den otroligt gulliga syster Jonna det galant. Vila igen, drick vatten! Lyssnar på musik, försöker slappna av. Jaha vilken middag vill du ha? Väljer falukorv minus spenat. Efterrätt ingår alltid! Bibliotekstanten kommer, men jag ska ju hem på torsdag har JAG bestämt så inga böcket! Så rullas ut i korridoren, vänta på chauffören till nästa röntgen. Det är ju fantastiskt, nu kan jag inte gå tydligen. Det är ju det jag säger, jag blir sjukare därinne! Åker ner i källaren, passerar strålbehandlingen,  kylrummet.....jo jo... Sen framme rullas in i en korridor med sån varningstriangel. Radioaktivitet pågår. Nu blir jag väl än mer förgiftad far det igenom mitt huvud. Två underbara sjukskötetskor tar emot å jag blir tvärlugn. Nu ska det hända grejer! Eget litet rum, tv och en liter vatten. Håller mig vaken en kvart, fick inte läsa, kroppen ska va i vila. Efter en timme kommer de in, nu ska isotoperna sprutas in i blodet, verkar farligt och personalen ska undvika kroppskontakt tydligen. Ja i med skiten, känner inget jag. Å så vila en timme till, ja jag sover igen! Märkligt men sant. Kanske jag ändå slappnar av o känner mig trygg på sjukhuset. Å så in t röntgen rummet, fem personer på rad varav två dosplanerare. Vad är nu det? Jo två damer som ska vara med, se djävulen, mäta hur den ska strålas, OM jag ska strålbehandlas...Hm nu går det fort igen. Ja ja rita, tejpa mig å små pärlor på buken. Gör undersökningen tar typ 20 min, Inga otäcka ljud och ingen panik. Klappat. Och OM det blir strålning börjar den på måndag kl.16.00 Ok!  Sen skjuts tillbaka till avdelning och jag får mat och kaffe. Nytt nikotinplåster! Det är fruktansvärt svårt att inte röka men jag kämpar! En cigg imorse. Därefter lite snack med rumsgrannen som gör sin sista behandling i dag å skrivs ut imorgon. Hon har sånt drängage t njuren som jag ska få imorgon...usch usch, men inget val. Bita ihop och stå ut. Ner på op 09.15 onsd morgon. Sagt och gjort nu tar jag permis, något lättare i sinnet just nu. Ikväll äter vi italienskt, dricker två liter vatten och vilar. Imorgon fasta igen. Fan jag tunnar ur redan....måste ju fylla på fettdepåerna inför ev behandling. Men en sak i taget och en dag i sänder. Å just ja börjar jag med strålning på måndag blir det cellgift på tisdag.....nu håller jag tummar å tår att det blir så och att de inte hittat nåt mer idag i allafall! God kväll/ Kram Lotta

Av lotten67 - 11 februari 2014 08:53

Fick en presentpåse på apoteket med lite sköna krämer å prylar! Blev jag lite glad;-)

Ovido - Quiz & Flashcards