Alla inlägg den 3 mars 2014

Av lotten67 - 3 mars 2014 21:57

Jag upphör nog snart att förvånas över hur svensk sjukvård fungerar! För varje gång jag har kontakt med en sjukvårdsinstans är det som att jag själv måste styra upp! Ibland undrar jag faktiskt om det är mitt kontrollbehov eller min dominanta sida som tar över. Jag har ju mer än en gång både sagt och skrivit här på bloggen att jag lägger mina behov av vård och andra nödvändiga insatser hos svensk sjukvård å förlitar mig på det. Men nu är jag som ni säkerligen noterat lite varm i kläderna och törs trycka på å styra lite mer själv! Men jag aktar mig noga för att tro att jag kan och vet hur allt ska vara;-) Hur som helst idag hade jag två saker på agendan. Först provtagning på lab å sen koll av katetern på gynmott. Bägge sakerna är genomförda men det tog ju typ fem timmar istället för max två som jag tänkt, föga oväntat eller hur. Jag hade ju tänkt åka till mitt jobb men det planen sprack:-( Så jag gick till medicinmotagningen i morse, fick mina remisser och gick till central lab. Där är det alltid kö så jag hade tidning å musik med. Fick vänta en stund sen min tur. Upplyser kvinnan som jobbade där att jag numera har den där berömda porten å där kan du ju ta proverna säger jag. Men icke det visade sig att det är en sjuksköterska som måste göra det, å hon var inte det! Men hallå.....vad göra? Jo då ringer hon till medicinmott där jag var typ nyss...å dessa omvägar, krångligheter. Finns det nåt som funkar smidigt?? Det verkar sparsamt med det. Så sjuksköterskan kommer å tar proverna! Fast hon som jobbade på lab testade att sticka mig vanligt först, två gånger å resultatet av det blev två stora blåmärken o inget blod! Ibland vill jag bara säga stopp! Eftersom det blev sån fördröjning hann jag ju inte till gyn på utsatt tid. Ringde dit naturligtvis, och sa nu beståmmer jag att jag kommer senare, Vi spolar katetern och lägger om förbandet. Kan vi se på torsdag om det är nåt liv i njuren. Jaha sa doktorn, har du tagit över behandlingen o planeringen nu? Japp svarade jag;-) Å så blev det! Gick förbi dagvården och träffade cytostatika sköterskan. Trevlig kvinna! Vi ses ju på torsdag. Sen upp till gyn avd, nu rejält hungrig eftersom jag fastat. Fick kaffe iaf. Sen fick jag vänta cirka två och en halv timme på att få katetern spolad.......herregud,väntan kan göra mig galen!!!! Men bara tränaoch träna! Fixat iaf t typ kl ett. Sen sväng på stan och hemåt. Ladda i mig mat, vatten o kaffe. Gör allt för att inte må illa! Sen bokade jag efter en hel del strul en ny tid för provtagning imorgon. På hälsocentralen, sett till att de vet att jag har port å att det måste vara en sjuksköterska som fixar det. Hoppas nu precis som jag skrev igår att värdena är ok å jag får behandling som tänkt på torsdag! Och på onsdag drar jag t Söderhamn för att prova ut peruken. Jag kan lova att nu tappar jag tussar.....blä blä. Skulle haft nån käck mössa bara! Kvällen har jag ägnat åt vila, mer mat och tv. Nu måste jag vara uppe t 23.00 för jag ska ta ett piller inför provtagningen imorgon. Å det värsta är att jag är svintrött nu. Är inte van att sova fem timmar å kliva upp kl sex.......som jag gjorde i morse. Fast det är världsligt....jag har massor av tid att sova på! Kram och natti på er<3

Ovido - Quiz & Flashcards