Alla inlägg under mars 2014

Av lotten67 - 23 mars 2014 13:12

Söndag, sol idag med. Sovit ok å när jag knäpper på TV för att kolla Nyhetsmorgon hamnar jag naturligtvis i ett pågående inslag om att leva med cancer. Sedan jag fick min cancerdiagnos har jag av och till undvikit den typen program. Ibland medvetet och ibland omedvetet. Men det är ju liksom oundvikligt att det ramlar över mig, både på tv, tidningar mm. Och till viss del tror jag att jag kan hantera det men somliga stunder blir det för mycket. Tankar fladdrar runt i mitt huvud å de numera uttalade och kända nojjorna tar ny fart. Jag förnimmer åter igen känslan av att döden lurar runt hörnet, dödsängeln smyger på tå runt mig och jag kan bli allt mer övertygad om att behandlingen inte bitit tag i djävulen utan att spridningen är ett faktum. Läkarna har ju sagt ett den typ av cancer jag har inte vanligtvis sprider sig till skelettet, men jag undrar jag...har liksom nåt slags ont i ryggraden som lättar ifall jag rör mig eller ligger på värmedynan. Det har kommit sista dagarna, och ni fattar,spridningen är enligt mig ett faktum. När jag vill trösta mig tänker jag att det kommer av att cytostatikan angriper det mesta å att det är muskler som protesterar för de oxå fått sig en törn! På torsdag träffar jag förmodligen läkaren kan jag höra mig för om de har någon aning om vad det beror på. Känns som att alltid är det nåt som gör ont, lite eller lite mer liksom. Jag vill kämpa, fortsätta kampen mot djävulen, och små saker kan numera störa såsom att det gör ont nån stans! Ursäkta att jag tjatar om detta men det är så det känns här och nu. För att återkoppla t gårdagens promenad som blev lite längre än planerat känns det iallafall bra i benen. Kom ju på att jag varit sjuk nästan åtta veckor å motionen blir sådär, beror otroligt mycket på min dagsform och ork och kraft. Inte undra på att kroppen skrumpnar och rörelseapparaten inte riktigt vill det jag vill. Ska ta en promenad idag med,dock lite kortare tror jag! Fram på eftermiddagen bär det av till mor å far för söndagsmiddag och säkerligen God å smarrig efterrätt. Det ser jag framemot;-) Skönt å komma hemifrån, få sitta vid dukat bord omgiven av de jag tycker så mycket om. Blir bra det! Jag vill oxå säga att trots lite ont, grubblerier så mår jag ok. Kan faktiskt fortfarande känna mig mer frisk än sjuk och det lurar förmodligen både mig själv och omgivningen, men håller mig oxå upprätt och stärker kampviljan! Jag ska ju vinna matchen har jag tänkt!!/ Kram

Av lotten67 - 22 mars 2014 16:38

God eftermiddag! Efter typ 8-9 timmars sömn slog jag upp mina ögon å såg solstrålar men hörde inget fågelkvitter! Härligt att jag fick sova, hade lite å ta igen. Kände mig ändå seg! Oj oj det är liksom svårt för mig att vänja mig vid så mycket nytt nästan hela tiden. Å det är på både gott och ont. Jag har varit morgonpigg i alla tider och sömnbehovet har inte varit särskilt stort. Nu är jag trög på morgonen eller det är kroppen som tar tid på sig, i mitt huvud är det ju energi men den verkar ha hamnat i nån slags siraps tillstånd liksom. Jag tycker inte om det å försöker trotsa det där fysiska motståndet, fast det går sådär. Ja som med allt annat just nu, gilla läget å gör det bästa du kan Lotta av det som är. Å så måste jag tydligen sova mer annars blir det stopp:-( Hur som helst efter ett par koppar starkt kaffe å mackor vakna både jag och den här sirapskroppen. Sen har dagen gått som planerat. Dammsugit, pysslat m blommor, hängt ut sängkläder, ljuvligt bara det. Vilat på det! Sen var det dags för promenad, Hm max 30 minuter brukar vara lagom innan benen börjar smådallra. Jag vet inte vad som hände men vips hade jag gått 50 minuter. Å vet ni vad jag blir så glad att jag klarade det, det går inte så fort men huvudsaken det går!!!! Är nöjd å stolt över det, är som en bravad för mig numera att ta mig ut å runt. Å på hemväg kom jag ju på att jag kunde mellanlanda på kioskpiraten så nu har jag lördagsgodis oxå. Nu är jag hemkommen till lyan, pustar ut en stund. Sen ska jag laga en tacopaj m tillbehör och ikväll blir det filmkväll. Har några att välja på! Önskar er oxå en fin lördag med gott lördagsgodis/ Kram

Av lotten67 - 21 mars 2014 11:12

God förmiddag! Nu sitter jag med en något sen frukost och myser lite i grodrocken. Vet ännu inte om jag ska klä på mig så mycket mer idag;-) Grodrocken är ju min favvorock och värmer gott. Igår gick dagen i ett, pyssel hemma, besök på hälsocentralen för omläggning och spolning av katetern. Å denna gång inget strul, grejerna fanns på plats och syster Inger gjorde sitt bästa. Pysslade om mig lite extra, jag tycks nämligen vara extra känslig i huden å får sår av bandaget. Typiskt va, allt ska jag drabbas av! Men nu har jag nåt preparat utstryket på de känsliga ställena som fungerar som ett extra lager hud så hoppas det avlastar lite. Å äntligen har stygnen efter operationen av infusionsporten ramlat bort och nu behöver jag inte ha det bandaget iallafall. Ni vet jag är ju glad för de små sakerna oxå. Njurkatetern tycks fungera fortfarande fast jag känner mig öm i det området. Testar med Alvedon och Ipren, får se om det går tebaxs. Fast nojjorna har börjat om att nu har djävulens tentakler nått njuren än mer och det innebär ju att........fasiken att jag hamnar i de tankarna, men det är nog rätt naturligt i mitt tillstånd! Försöker tänka att så fort vräker inte djävulen ut sig men men vi vet alla att den är lömsk och falsk på alla vis och att även om jag har pågående behandling kan den fortsätta sitt intåg i kroppens olika delar. Ok, nu ska jag fokusera på att det inte är så utan att behandlingen funkar och jag kommer på sikt att må bra igen! För övrigt igår bjöd jag min gamla fina vän Helena på middag och vi hade det mysigt och lugnt. Blev sittande i sådär fem timmar. Jag sa ju innan att jag orkar umgås i vart fall en stund;-) Blev ju lite mer än det, fast det var det absolut värt. Mycket att prata om, berätta om och vi pratade INTE bara om mitt sjukdomstillstånd. Trevligt hade vi och fina presenter hade Helena med sig. Maten var oxå God liksom den numera obligatoriska lingondrickan;-) Natten var ok även om jag sover lite oroligt igen, vet inte varför men hoppas det vänder snabbt. Börjar ju närma sig nästa cytostatikabehandling och gäller att börja samla kraft, näring och ha magtarmkanalen i trim. Allt för att förebygga ev biverkningar naturligtvis. De vill jag ju slippa så långt det går. Ja ja tillbaka t en sak och en dag i taget nu då! Inte stressa, acceptera att det tar tid, fortsätta vara i ovisshet om vad som händer efter nästa behandling, hoppas på det bästa!! Och just ja, försäkringskassan har ju kommit fram till att jag är berättigad till sjukpenning tillsvidare så nu kan vi släppa det och slösa lite kulor på nåt skoj;-) Önskar i vart fall er alla en fortsatt fin fredag och en fin helg. Vi håller tummar å tår att våren tar ett nytt steg och att vårtecknen dyker upp bakom hörnet/ Bamsekram till alla mina följare<3

Av lotten67 - 19 mars 2014 21:04

Superglad, supernöjd och lite trött ikväll, men en sån där skön trötthet ni vet!? Som kommer när man haft en bra arbetsdag, inte den där tröttheten som kommer av behandlingen och som inte försvinner trots att jag vilar eller sover. Jag klev upp klockan sex, som jag sagt förut, lycklig över att jag fick ställa väckarklockan o studsar upp när den ringer;-) kände efter hur jag mådde, jo rätt ok. Så idag åker jag på jobbet! Frulle, dusch och hur gör jag med skallen idag? Jo ingen peruk, mössa på och iväg. Funkade bra, tåget i tid och i Gävle kl.9.00 Promenad t jobbet, benen funkar än. Sen har dagen gått av bara farten. Träffat mitt gäng, minglat runt, pratat, skrattat och vet ni vad? Jag har världens bästa gäng, ett fantastiskt jobb som jag trivs med och fy va jag längtar tebaxs. Så det så, klappat och klart! Å nu har jag ju fått lite ny energi och hejarop, så jag orkar kämpa förhoppningsvis ännu mera. Käkade oxå en smarrig lunch, satt som smäck. Åkte hem vid halv fem och det med tre kollegor, som vi brukar göra när allt var som vanligt. Nu ligger jag i soffan, grodrock på! Räknar med att somna gott och sova sött om inte alltför länge/ Kram

Av lotten67 - 18 mars 2014 19:06

Med risk för delvis upprepning, idag är det sju veckor sen sjukdomsbeskedet. Sju veckor har jag suttit på djävulståget och det går som en berg-och dalbana såväl fysiskt som psykiskt. Jäkla lång berg-och dalbana dock. Inget säkerhetsbälte finns det heller liksom, far åt alla håll och ska jag tänka airbag vette katten om det finns heller. Jag slungas ju lite hit och dit, pendlar från frisk t sjuk,ibland bara över dygnet. Den här veckan är ändock än så länge ok, men idag förnimmer jag smärta i bäckenet. Det oroar mig starkt och ni som följt mig här vet ju vid det här laget att nojjorna gärna tar över och när jag märker nån smärta är jag nästan övertygad om att djävulen lever, sprider sitt jävelskap å cytostatikan har haft noll effekt så här långt. När dessa tankar kommer är det inte roligt, ångest sveper över mig och när jag tänker på vad vi som behandlas för cancer utstår, inte alla och inte alltid, men de biverkningar som följer av cytostatikabehandling är för jävliga för många. Både fysiskt och psykiskt, jag kan säga ärligt att efter min första var inte steget långt till att göra lidandet kort, fy fasiken vilket helvete och därför fortfarande så tacksam att jag mådde betydligt bättre efter behandling nummer 2. Och ber varje kväll t högre makt att behandling nummer 3 också blir skonsam. Åter t smärtkänningen, jag försöker tänka att jag inte ska oroa mig, fokusera på det friska och ta värktabletter om så krävs. Jag har ju mediciner fulla skåpet, en del oöppnade än. Fast än är det inte aktuellt möjligen när jag ska sova, beror på. Det positiva i sjukdomen är ju att blodtrycket är fortsatt rätt ok och att njurkatetern fungerar fortfarande! Ni ser det finns positiva saker i det här helvetet oxå. Gäller att plocka fram dem när det behövs för min egen skull! Och totalt sett mår jag rätt ok ikväll och ser framemot morgondagen då drar jag med tåget till mitt jobb! Inbokad på lunch med fröken Ullis och Johan. Det blir mysigt och gott;-) Därför dax att samla lite mer kraft så jag kommer i säng i skaplig tid och orkar vakna när väckarklockan ringer imorgon bitti/Kram

Av lotten67 - 17 mars 2014 21:49

Se där jaa;-) jag har mått bra hela dagen och gjort det jag tänkt. Känns bra! Som förutspåddes kom snön tebaxs, å det var ju väntat och den försvinner när den tiden kommer. Jag är ju som ni vet mest inne så det gör inte mig ett dugg. Jag har städat lyan idag och faktiskt börjat fundera på vårgardiner och nya gula glada blommor. Men får nog samla lite mer kraft först! Å idag har Försäkringskassan hörts av, efter knappa sju veckors sjukskrivning. De ringde och numera har jag en handläggare att bolla eventuella frågor med. Känns ok. Men de har ännu inte fattat något beslut angående rätt till sjukpenning eller inte. Så jag får fortsätta vara glad att jag har pengarna i madrassen att försörja mig på. Å andra sidan gör jag ju inte av med pengar heller. Löser sig! Å så har de ringt från Örebro sjukhus, de ville boka in tider för strålbehandling!?!? Men hallå, nu blev det visst fel eller? Det är ju såvitt jag vet inte klart om jag ska genomgå strålbehandling eller när isåfall. Ja ni fattar, fick jag redogöra för vad jag uppfattat om min behandlingsplan osv. Det är ju sagt först tre cytostatikabehandlingar, sen rtg för att se om djävulen har minskat eller inte, därefter skulle ju fortsatt plan göras. Så samtalet avslutades med att de får utreda hur och vad som ska ske å återkomma till mig. Jag har räknat ut själv att ev strålbehandling torde bli tidigast i senare delen av april och ev fortsätta hela Maj. Hm innebär att jag får uppleva våren i Örebro med en vistelse på hotell och lyx å flärd! Nja inte lockande men om jag har chans att leva ytterligare ett tag till och i vart fall inte bli sämre är det som vanligt, sitt lugnt i båten och åk med! Så jag väntar på vårdens nästa drag, inte annat göra. Nu ikväll har broder Fluff å jag varit å veckohandlat. Klarar jag mig hela veckan och behöver inte släpa kassar fram å tebaxs. Idag har jag oxå hittat en sida på nätet där jag kan lära mig hur jag knyter en sjal snyggt på skallen. Modellen kallas kanelbullen! Ser riktigt bra ut faktiskt. Ska gå på jakt efter ett par snygga sjalar vid tillfälle har jag tänkt. Så till er från mig ha en fridfull natt. Vi hörs/ kram

Av lotten67 - 16 mars 2014 20:57

Ännu en helg lider mot sitt slut. Ute försöker våren kämpa sig fram och inne försöker jag kämpa mig fram och förhoppningsvis förbi den där djävulen som tror den har mig i sitt grepp. Du! Skulle inte tro det då. Jag är ingen som viker ner sig i första taget å egentligen inte i andra eller tredje taget heller, så det så! Idag har jag faktiskt mått helt ok, den där förkylningstendensen har jag motat så gott det går med vila, ingefära/mandarinthe och strepsils. Nu hoppas jag den drog iväg å inte försöker fånga mig på nytt. Det har liksom gått upp för mig nu först att immunförsvaret är kraftigt sänkt å därmed undanbedes Alla former av infektioner, tackar på förhand. Å alla andra former av sjukdomar med för den delen. Min bestämda uppfattning är ju att jag på knappa sju veckor fått min beskärda del av sjukdomar för väldigt lång lång tid framåt, eller hur?!? Fokus ska vara på att bli frisk, kom ihåg det!

Idag har jag alltså vilat, jag börjar bli rätt bra på det nu och ibland vill jag liksom krypa ur kroppen och flyga iväg. Flyga iväg till ett varmt land med sol,bad å go mat. Vilket jag hoppas vara tillräckligt frisk för att göra i juni 2014! Känn på den, nu tänker jag ända dit. Fast läkarna säger att jag inte ska tänka så långt fram:-( Men idag gör jag det för det känns bra för mig. Blir det ingen solresa i juni så har jag iallafall fått njuta av tanken å känslan av den typen av resa och eftersom jag rest en hel del vet jag precis hur det känns att ströva barfota i het sand med havet som sällskap! Det längtar jag efter. Å om jag kämpar allt jag kan blir det verklighet. Ja förutom vila har vinterstudion underhållt mig, sista dagen idag, blir det tråkigt för mig på dagarna. Jag gillar ju att kolla vintersport. Men men anar det löser sig. Jag tänker att jag behöver vara ute mer, fast så länge det blåser så kallt stannar jag inne!! Ni kan ju hålla tummarna att blåsten mojnar då går jag ut. Ryktas om snö imorgon å det stör inte mig, det är ju så det funkar i vårt avlånga land. Fyra årstider och vi tar oss igenom dem alla. Jag har haft lite fika främmande med idag. Det är ju lite lyxigt å vara sjuk, förstå mig rätt, Alla som kommer har ju nåt gott med;-) Tur är ju det! Å så fick jag en Bingolott, jag som inte spelat på typ tio år, nu har vi spelat och absolut ingen vinst, fast det kunde ju ha blivit det. Bättre lycka nästa gång! En ny vecka är alltså på ingång, bara ett besök i sjukvården är planerat. Skönt! För övrigt har jag tänkt mig att ägna veckan åt lite städning, tvättstugan, kanske bakning och ett besök på mitt jobb skall jag oxå göra. Därför håll Alla tummar å tår att jag får må bra hela veckan och att mina värden håller formen! Då är jag om inte allt för länge back in business!/ Kram

Av lotten67 - 15 mars 2014 12:17

Idag stormar det ute. Viner runt husknut å hustak. Jag som kände mig helt ok igår har fått snuva, lite frossa å så den där muskelsmärtan:-( nä inte kul! Hoppas på att med vila,varm dryck,apelsiner och pannacotta drar det förbi snabbt. Är glad att det finns vinterstudio på tv,korsord och filmer. Kommer dagen att gå undan å imorgon är jag fit for fight igen! Önskar er en fin och stillsam helg! Bjuder oxå på lite bilder av mina fyrfota sambos som alltid alltid finns vid min sida<3/kram

Ovido - Quiz & Flashcards