Alla inlägg under mars 2014

Av lotten67 - 5 mars 2014 20:41

Då så har jag besökt Jonnys hairteam idag på morronkvisten, testat olika peruker och färger! Jag kan säga att när jag satt där blev även detta verkligt. Jag tappar allt mer av håret och typiskt nog är det de färgade som försvinner först o det gråa är kvar....nu låter jag fåfäng! Å det är jag inte men att tappa en del av mig liksom gör ont och känns tufft. Jag vet att det kommer tebaxs men ändå:-( nu ska jag överväga att raka av mig det jag har kvar. Är jobbigt att få tussar i handen och det funkar inte längre att använda mina fina hårvårdsprodukter. Snart kommer ju min nya fina mössa som min vän Annika fixat så då kan jag ju ha den hela tiden. Vi vet ju att det finns en hel del,visserligen främst det yngre gardet, som har mössa förmodligen 24 timmar om dygnet. Så vad fasiken jag har ju bestämt att fortsätta ha öppet sinne, våga göra annorlunda. Så får det bli! Efter perukbesöket drog jag vidare till Gävle, till mitt jobb. Lite pirrigt, inte varit dit sen jag blev sjuk dvs fem veckor. Men det blev så jäkla bra! Emottagen med öppna armar och stora och många kramar. Jag är stolt, rörd och djupt tacksam att jag känner dessa fina människor<3 å det gör ont i hjärtat när jag tänker på att det kan dröja länge innan jag är på plats igen! Fast jag kommer under de perioder jag förhoppningsvis mår ok att åka ner bara för att få vara i min vanliga trygga miljö. Var så säker! Fina Siv hade gjort äkta pannacotta! Tack Siv, Du är ju guld värd. Ska fundera på vad jag vill ha nästa gång;-) Hade i vart fall en bra dag och jag tänker att det var viktigt för mig och viktigt för mitt arbetslag att vi träffades. Å så gapade jag ju lite, vilket de helt plötsligt uppskattade;-) nästa gång tänker jag att vi spelar in kan gänget knäppa på när de saknar min ljuva stämma. Hemresan gick per bil med två kollegor en rätt ny och en rätt rutinerad kvinna. Blev också hemtamt och bekvämt. Passade ju på att ringa, min chef oxå. Tänkte så han märker att jag står på benen och dirigerar lite sådär.....jag vill ju vara en del av verksamheten även om jag är sjuk och ska tänka på mig själv. Men verkligheten är ju kvar,jag är kvar och jag mår bra av lite lagom kontakt på mina villkor. Klappat! Nu har jag fyllt på med käk, vätska och semla. Börjar förbereda mig för morgondagen. Då är det dax, fem sex timmar i sjukhussäng med cytostatikan som ska in och knocka djävulen! Håller tummar å tår att det går bra, att djävulen får sig en rejäl törn och att jag INTE får samma helvete efteråt som sist. Hoppas på det! Min mamma kommer att vara med. Vi har bestämt att det är viktigt! Å så får jag lite gott sällskap<3 På återseende/kram

Av lotten67 - 4 mars 2014 19:05

Japp! Idag har det gått fem veckor på djävulsresan. Jag är fortfarande på benen, för det mesta. Kämpar och försöker se positivt på det hela. Och tillåter mig även att ha bad days, det ingår ju i den här resan det med. Min resa är ju faktiskt full av mångfald, människor, vård, mediciner, provtagning och en mängd utredningar å undersökningar. Resan är även full av fina kloka släktingar, vänner och kolleger. Alla som stöttar mig är guld värda!! Och när jag blir allt friskare tippar jag på att jag kommer ut som en sundare människa som alltid alltid kommer lyssna och känna kroppens signaler. De ni! Idag har jag ju varit på vår hälsocentral, å det är nästan som vanligt. Tre försök och två sjuksköterskor innan de lyckades ta blodprover via min infusionsport. Det är otroligt! Nu har jag den inopererad både för sjukvårdspersonalens skull å min egen å likt förbannat får de inte till det! De pratade om att den satt fel, satt för djupt bla bla....fast jag förklarade pedagogiskt att det fungerade utmärkt igår! Å då undra de om porten var rund eller fyrkantig....Tjena sa jag, nu får ni ju ge er, men jag vet att den är rund! Nästa gång, om det blir nån nästa gång, ska jag ta med mig en bild, klappat! Hur som helst till slut gick det! Efter det har jag varit på min gamla arbetsplats och fixat lite papper mm, fikat å skvallrat med gamla kollegor. Å framför allt äntligen träffat fina Kringlan<3. Å som bonus dök ju tant Inger upp så fick vi kramas. Tant Inger är ju lite extra stolt, när jag döpt bloggen t Lotten. Det var nämligen hon som döpte mig för länge länge sen till Lotten! Så en bra förmiddag. Sen köpte jag chinamat å drog hem t lyan. Resten av dagen har jag fixat lite med allt möjligt. Kände mig skittrött imorse men inte har jag vilat. Det är väl mina bokstavskombinationer som gör att jag kör på. Fick semla och fikafrämmande oxå! Nu är det kväll å jag ska äta igen. Snart dax för beh, hoppas jag så bara ösa in med mat. Imorgon blir det ju som jag nämnde perukprovning å sen åker jag på mitt riktiga jobb i Gävle. Det blir superbra!! Å Siv, Du har väl laddat till jag kommer, Vi ska ju mysa du å jag..... Ha en bra kväll alla/ kram

Av lotten67 - 3 mars 2014 21:57

Jag upphör nog snart att förvånas över hur svensk sjukvård fungerar! För varje gång jag har kontakt med en sjukvårdsinstans är det som att jag själv måste styra upp! Ibland undrar jag faktiskt om det är mitt kontrollbehov eller min dominanta sida som tar över. Jag har ju mer än en gång både sagt och skrivit här på bloggen att jag lägger mina behov av vård och andra nödvändiga insatser hos svensk sjukvård å förlitar mig på det. Men nu är jag som ni säkerligen noterat lite varm i kläderna och törs trycka på å styra lite mer själv! Men jag aktar mig noga för att tro att jag kan och vet hur allt ska vara;-) Hur som helst idag hade jag två saker på agendan. Först provtagning på lab å sen koll av katetern på gynmott. Bägge sakerna är genomförda men det tog ju typ fem timmar istället för max två som jag tänkt, föga oväntat eller hur. Jag hade ju tänkt åka till mitt jobb men det planen sprack:-( Så jag gick till medicinmotagningen i morse, fick mina remisser och gick till central lab. Där är det alltid kö så jag hade tidning å musik med. Fick vänta en stund sen min tur. Upplyser kvinnan som jobbade där att jag numera har den där berömda porten å där kan du ju ta proverna säger jag. Men icke det visade sig att det är en sjuksköterska som måste göra det, å hon var inte det! Men hallå.....vad göra? Jo då ringer hon till medicinmott där jag var typ nyss...å dessa omvägar, krångligheter. Finns det nåt som funkar smidigt?? Det verkar sparsamt med det. Så sjuksköterskan kommer å tar proverna! Fast hon som jobbade på lab testade att sticka mig vanligt först, två gånger å resultatet av det blev två stora blåmärken o inget blod! Ibland vill jag bara säga stopp! Eftersom det blev sån fördröjning hann jag ju inte till gyn på utsatt tid. Ringde dit naturligtvis, och sa nu beståmmer jag att jag kommer senare, Vi spolar katetern och lägger om förbandet. Kan vi se på torsdag om det är nåt liv i njuren. Jaha sa doktorn, har du tagit över behandlingen o planeringen nu? Japp svarade jag;-) Å så blev det! Gick förbi dagvården och träffade cytostatika sköterskan. Trevlig kvinna! Vi ses ju på torsdag. Sen upp till gyn avd, nu rejält hungrig eftersom jag fastat. Fick kaffe iaf. Sen fick jag vänta cirka två och en halv timme på att få katetern spolad.......herregud,väntan kan göra mig galen!!!! Men bara tränaoch träna! Fixat iaf t typ kl ett. Sen sväng på stan och hemåt. Ladda i mig mat, vatten o kaffe. Gör allt för att inte må illa! Sen bokade jag efter en hel del strul en ny tid för provtagning imorgon. På hälsocentralen, sett till att de vet att jag har port å att det måste vara en sjuksköterska som fixar det. Hoppas nu precis som jag skrev igår att värdena är ok å jag får behandling som tänkt på torsdag! Och på onsdag drar jag t Söderhamn för att prova ut peruken. Jag kan lova att nu tappar jag tussar.....blä blä. Skulle haft nån käck mössa bara! Kvällen har jag ägnat åt vila, mer mat och tv. Nu måste jag vara uppe t 23.00 för jag ska ta ett piller inför provtagningen imorgon. Å det värsta är att jag är svintrött nu. Är inte van att sova fem timmar å kliva upp kl sex.......som jag gjorde i morse. Fast det är världsligt....jag har massor av tid att sova på! Kram och natti på er<3

Av lotten67 - 2 mars 2014 20:23

Sådär då, söndagen lider mot sitt slut! Jag har haft en vilsam dag. Skrotat runt i lyan. Haft lite kaffe främmande och fått nybakta kanelbullar. Kollat vasaloppet förstås;-) nu ligger jag å funderar på kommande vecka och vad som ska hända. Varje vecka sen jag fick veta att jag är allvarligt sjuk har det liksom inte blivit som jag tänkt eller trott. Dyker hela tiden upp något oförutsett eller nåt nytt. Men imorgon bitti ska jag ta ett gäng blodprover vilket ingår i den här utredningen som nu påbörjats avseende det skyhöga blodtrycket. Måste jag fasta igen:-( det gör jag ju varje vecka nu så även det är ju typ vardag numera! Det positiva är att provtagningen är halv åtta så jag ska nog fixa det. Klockan 09.00 är det besök hos gyn mottagningen för att kolla njurkatetern igen......å jag undrar ju, om de tar bort den, vad kan det innebära för mig? Jag är orolig för de ska börja snacka om att ta bort den. Jag har ju byggt upp en bild av att det orkar jag bara inte med nu:-( önskar å ber att njuren ska hämta igen sig på egen hand! Fast jag inte har en aning om det ens är möjligt. Jag kan säga att jag är sårbar nu och klarar inte fler såna jobbiga besked. Nu försöker jag fokusera på blodtrycket och på nästa cytostatika behandling. Den närmar sig med stormsteg! Och inför den ska ju tas ytterligare prover och de gör vi på tisdag. Håller tummar å tår att de proverna är ok så jag får göra behandlingen som tänkt. Annars tror jag att jag blir galen;-) Ja fy fan för att vara sjuk och på riktigt dessutom! Kan bli otroligt frustrerad och förbannad emellanåt. Vill må bra, vill ha min vanliga vardag tebaxs. Men jag är fortfarande fast besluten att stå upp, kämpa med alla medel jag kan och kommer oxå ihåg att det är JAG som bestämmer!! Å inte nån jävla cancer djävul:-( go kväll å kram<3

Av lotten67 - 1 mars 2014 21:42

Ligger i divanen. Grodrocken är på å raggsockor likaså. Har haft en helt okey lördag. Tvättstugan och lite fix. Promenad har det oxå blivit. Sen fick jag ju ett ryck å slängde ihop hemmagjord coleslaw och hamburgare m bröd blev det oxå. Jag har ju kommit på att nu uppskattar jag helger för då får jag faktiskt vila från sjukvården, förr fick jag vila från kriminalvården;-) Nu längtar jag till kriminalvården istället. Att få jobba med det jag trivs så himla bra med och vet att jag är mer än bra på. Saknar mitt arbetslag och undrar hur de har det. Har dock en liten plan, så kanske kanske ser jag dem fortare än de anar;-) Jag törs ju inte planera så mycket, eftersom saker å ting svänger fort! Fast jag håller tummarna. Idag har jag också gått igenom perukkatalogen. Märklig känsla! Å jag vet inte än om jag ska vara renrakad eller ha en peruk. Fattar iallafall att håret lossnar nu å det är tufft å svårt:-( Så jag tänker beställa peruk sen får jag se om jag använder den! De är i vart fall snygga på bilderna. Dock inga fluff frisyrer el dreadlocks. Blir nog bra! Imorgon är det söndag. Jag kommer som min tradition bjuder att duka upp en stor frulle och åka vasaloppet från soffhörnan! Det blir en bra söndag har jag bestämt. Så jag önskar er en god och fridfull natt och en fin söndag! Kram<3

Ovido - Quiz & Flashcards